PODVOZEK BUGGY GT 21 V MĚŘÍTKU 1:8
Tento podvozek Off-Road buggy od firmy AVIORACING se dostal na náš trh díky společnosti Astra Suchá Loz se sídlem na Moravě a to již koncem minulého roku. Model je dodáván v objemné modrožluté krabici, kompletně sestavený včetně čtyřkanálového motoru o objemu 3,5cm3. Tato varianta je na první pohled dobrá vzhledem k úspoře času, který je třeba věnovat modelům nesestaveným. Pro někoho bohužel, pro někoho bohu dík, ale je to trend poslední doby. Já osobně dávám přednost právě nesestaveným modelům z důvodu, že při stavbě se majitel podrobně seznámí s celkovou konstrukcí auta a v mnoha případech se vyhne i nepříjemnostem typu poztrácených šroubů, někdy i součástek na dráze, protože ne vždy jsou zaměstnanci montážní linky pečliví jako většina modelářů. Tato buggy svojí cenou spadá spíše do kategorie levnějších a proto i dostupnějších modelů na našem trhu , se kterou se dá docela úspěšně závodit. Spodní deska šasi je vyrobena z kvalitní slitiny hliníků a opatřena zapuštěnými otvory pro uchycení jednotlivých dílů. Ostatní kovové díly jsou ze stejného materiálu bez povrchové úpravy. Plastové díly, jako jsou ramena a domky diferenciálů jsou vyztuženy uhíkovými vlákny. Náboje předních kol jsou odlity z hliníkové slitiny a celý podvozek je již osazen kuličkovými ložisky s plastovýma krytkama proti vniknutí prachu do ložiska . Pouze uložení sloupků řízeni a servosejvru je uloženo v kluzných pouzdrech. Podvozek je dále vybaven dvojicí vzpěr z čehož zadní je mezi zadní nápravou a spodní deskou podvozku, přední mezi přední nápravou a středovým domkem diferenciálů. O odpružení celého auta se starají čtyři kovové kapalinové tlumiče s velkým zdvihem a s možností měnit jejich sklon. Dále je možné zlepšit charakteristiku tlumení výměnou olejové náplně nebo úpravou předpětí pružin pomoci vložení klipsu pod pružiny a třetí možností je použit tuningové pružiny s různou tvrdostí. Pístnice tlumičů jsou kryty prachovkami, aby nedošlo k jejich poškození a následnému úniku oleje. Pohon přední a zadní nápravy je zajištěn masivními kardanovými tyčemi. Uprostřed podvozku je v plastových držácích, které jsou podélně dělené pro lepší demontáž a montáž, umístěn středový diferenciál. Na tomto diferenciálu jsou umístěny dvě kotoučové brzdy. Jedna pro přední a druhá pro zadní nápravu, aby se dal nastavovat brzdný účinek samostatně pro každou nápravu zvlášť. Páky brzd jsou opatřeny vratnými pružinami. Zadní náprava je opatřena jednoduchými poloosami a skrutným stabilizátorem. Na přední nápravě jsou poloosy s homokinetickým kloubem, ale bez stabilizátoru. Tento stabilizátor lze dokoupit jako tuningový díl. Všechny tři diferenciály jsou opatřeny vazelínovou náplní což není zrovna nejlepší řešení .Ale musím podotknout, že s touto náplní se setkáme u více výrobců aut a to z důvodů, že nalití diferenciálů silikonovým olejem o značné hustotě je zdlouhavé . Samozřejmostí jsou uzavíratelné krabičky pro umístění přijímače a přijímačových baterií. Celý podvozek je již od výroby osazen stavitelnými táhly s levo a pravo točivým závitem pro pohodlné a rychlé nastavení geometrie. Karoserie je již nabarvená, vystřižená a opatřena potiskem.
Tak, to byl popis modelu jak si ho přineseme z prodejny a nyní několik slov jak postupovat než vyrazíme na dráhu.
Nejdříve jsem vymontoval diferenciály a vazelínu nahradil silikonovým olejem o hodnotě 50 000 jednotek od firmy Protech. Dále jsem opatřil sloupky řízení kuličkovými ložisky namísto kluzných ložisek. Přilepil jsem pneumatiky k diskům a to z obou stran po celém obvodě kyanoakrylátovým lepidlem. Auto jsem osadil 10kg servy s kovovými převody od firmy CEN a pro ovládání jsem použil dvoukanálový vysílač a přijímač od Futaby.
Promazal jsem vzduchový filtr olejem k tomu určeným, který je možno zakoupit v modelářské prodejně. V žádném případě nedoporučuji tento olej nahrazovat jiným olejem a nebo vyrazit na trať bez promazání filtru. V případě, že tak učiníte koledujete si o zadření motoru. Tím bylo auto připraveno pro záběh motoru. Po nastartování motoru jsem seřídil jehlu volného chodu tak, aby motor šel klidně a udržoval teplotu mezi 70-80 stupni celsia.Pro kontrolu teploty motoru je vhodné zakoupit bezdotykový teploměr bez kterého se stejně neobejdete při dalším seřizování maximálního výkonu motoru při optimální teplotě. Po vyjetí tří nádrží na volnoběžné otáčky jsem vzal model na místní travnaté hřiště a vyjel další tři nádrže s tím, že jsem motor nevytáčel na maximum. Tím byl motor zaběhnutý a připravený pro ostrou jízdu v terénu. Pro záběh a další provoz bylo použito palivo s 16% obsahem nitrometanu. Z vlastních úprav byly na modelu provedeny pouze dvě a to vyrobení přepážky mezi nádrží a předním brzdovým kotoučem aby při tankování nedošlo k polití a tím ke ztrátě brzdného účinku. A potom opatření předního držáků tlumičů (parohů) duralovými pásky, aby při převrácení nedošlo k jejich ohnutí. Toto opatření se mi již osvědčilo, ale jak jsem se dozvěděl od dovozce, jsou již na náš trh dodávány zesílené tuningové parohy a další tuningové komponenty pro tento podvozek.Příště si povíme něco o nastavení motoru a geometrie podvozku modelu buggy Avioracing GT21 tak, jak se osvědčilo mé osobě a mým rukám!